Dags att lyfta fram elen

Samhällsviktiga funktioner som vatten, el och värme göms ofta i marken eller inuti byggnader. Men gällande elnätets stationer kan det vara på väg att förändras. – Det är både roligt och utmanande att försöka placera en nätstation mitt i stadskärnan, säger arkitekten Karin Hård af Segerstad. – Vi vill hitta ett sätt att säkra elen, säger Daniel Sjödén, projektledare på Växjö Energ

I Växjö centrum sträcker sig Sandgärdsgatan som är en populär gågata med många affärer och restauranger. Längs gatan finns idag två av Växjö Energis nätstationer. Båda inbyggda inuti fastigheter och osynliga för allmänheten.

När Växjö kommun satsar på att utveckla stadskärnan genom att förfina Sandgärds-
gatan, ett projekt som kommer att pågå flera år, kommer de två dolda nätstationerna att tas ur bruk. De ska ersättas med en ny, större station någonstans längs gatan.

– Exakt plats är inte satt ännu, men vi har några kandidater. Att placera stationen utomhus gör oss mindre sårbara och innebär att vi säkrar elförsörjningen, säger Daniel Sjödén.

Spännande projekt

I dag finns stationerna i källare, vilket är en risk vid översvämningar. Dessutom är Växjö Energi beroende av att få tillgång till fastigheter som de inte äger. Om något går fel med husets låssystem kan man bli utelåst.

Det är inte första gången en nätstation lyfts ut och placeras i stadsmiljö. Arkitektbolaget i Växjö har tidigare varit involverade i liknande projekt, bland annat två stationer som står på vardera sida av residenset vid Stortorget.

– Detta är ett kul projekt. El är viktigt i samhället, precis som vatten, bredband och fjärrvärme, men vi är vana vid att det göms undan. Att lyfta upp och låta en samhällsnyttig funktion få en synlig plats är både nödvändigt och roligt, säger Karin Hård af Segerstad, vd på Arkitektbolaget.

Kulturhistoriska värden

För Karin och hennes kollegor handlar det om att hitta en gestaltning som fungerar i den omgivande miljön. Dessutom får stationen gärna ha någon slags funktion för de människor som rör sig kring Sandgärdsgatan. Det kan till exempel handla om att cyklister kan pumpa sin cykel eller att flanörer får en bänk att sitta på.

– Det är en gata med kulturhistoriska värden och vi tycker om utmaningen att hitta rätt typ av uttryck, säger Karin Hård af Segerstad.

”Det kommer att bli ett lyft när vi är klara. Förhoppningen är att vi dessutom får dit markvärme som kommer att underlätta på vintern.”

David Johansson, projektledare Växjö kommun

“Blir ett lyft”

Växjö kommun vill rusta upp Sandgärdsgatan för att skapa ett attraktivt och livligt centrum. Förutom att Växjöborna kommer att trivas bättre är syftet att få nya människor att flytta till Växjö samt att locka turister.

– Omgörningen består framför allt av att skapa en tilltalande ytbeläggning. Men under gatan finns hela stadens ledningsnät och det passar vi på att modernisera samtidigt. Det är värme, vatten, avlopp, bredband och el. Allting kommer att rustas upp, säger Växjö kommuns projektledare David Johansson.

Kommunen jobbar intensivt med att samordna alla delmoment så att påverkan för stadens fastighetsägare blir så liten som möjligt. Planen är att ta ett kvarter i taget och att jobba undan så att uteserveringar kan ha öppet som vanligt under sommaren.

Hoppas på markvärme

– Det kommer att bli ett lyft när allt är gjort. Förhoppningen är att vi dessutom får dit markvärme som kommer att underlätta på vintern. Då slipper vi snö och is på gatan, säger David Johansson.

– Det är ett komplext arbete och det känns häftigt att kunna framtidssäkra elförsörjningen, bredbandet samt fjärrvärmen och fjärrkylan, säger Daniel Sjödén på Växjö Energi.