Konsumenträtt
Vi vill så klart att du ska vara nöjd som kund hos oss. Därför är det viktigt att du hör av dig till oss om något inte fungerar som det ska.
Kontakta i första hand vårt kundcenter.
Externa rådgivare och myndigheter
Vill du ha information och rådgivning från en extern part kan du vända dig till följande instanser:
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Information och oberoende vägledning om el och fjärrvärme.
Konsumenternas energimarknadsbyrås webbplats
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut från Växjö Energi. Det är en statlig myndighet som kostnadsfritt gör en opartisk prövning av konsumenttvister. ARN rekommenderar en lösning av tvisten.
Postadress: Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm.
Allmänna reklamationsnämndens (ARN) webbplats
Energimarknadsinspektionen
Hit kan du vända dig för prövning av villkor och pris för anslutning till det koncessionspliktiga elnätet. Du kan även kontakta Energimarknadsinspektionen för eventuell anmälan om att elnätsföretaget inte följer bestämmelser som omfattas av nätmyndighetens tillsyn eller vid tvister om kostnad för mätning och beräkning av överförd el i uttags- och inmatningspunkter med mera.
Energimarknadsinspektionens webbplats
Konsumentverket
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag för att alla ska kunna handla medvetet.
Konsumentverkets webbplats
Tvistlösning på nätet
Om du har haft problem med något du köpt av oss från vår webbplats kan du besöka Europeiska kommissionens webbplats för tvistlösning på nätet för att få hjälp att lösa en eventuell tvist.
Ellagen och konsumenters rättigheter
Som konsument har du vissa rättigheter som regleras i Ellagen och allmänna avtalsvillkor för elnät och fjärrvärme. Konsumenters rättigheter behandlas specifikt i kap 11 i ellagen och hanterar bland annat vad som gäller angående avtalsvillkor, avstängningar, skadestånd och avbrottsersättning.
Ellagen som helhet på Sveriges riksdags webbplats
Konsumentens rättigheter enligt 11 kapitlet ellagen
Ellagen ger konsumenten rätt att inte få avtalsvillkor som strider mot ellagen och som är till nackdel för konsumenten.
Ellagen ger konsumenten rättigheter i samband med avbrytande av överföring av el på grund av konsumentens avtalsbrott. Rättigheterna innebär att elnätsföretagen enbart har rätt att avbryta överföringen av el under vissa särskilt angivna omständigheter och i enlighet med iakttagande av angivna rutiner.
Ellagen ger konsumenten rättigheter i samband med avbrytande av överföring av el av elsäkerhetsskäl med mera. Rättigheterna innebär en rätt, i de fall elnätsföretaget kan förutse annat än kortvariga avbrott i överföringen, att få information i god tid före avbrottet och på ett visst sätt.
Ellagen ger konsumenten rättigheter i vissa fall till skadestånd vid avbruten överföring av el. Rättigheterna innebär en rätt att få ersättning för skada i de fall avbrytandet av överföringen av el sker och elnätsföretaget härvid inte har uppfyllt bestämmelserna i ellagen. Rättigheten gäller även om konsumenten har framkallat avbrytandet av överföringen genom egen försummelse. Konsumenten har också rätt att få ersättning från elnätsföretaget för skada vid avbrott som inte beror på konsumentens försummelse. Rätten till ersättning i sistnämnda fall begränsas dock till sådana avbrott som har orsakats av omständigheter som ligger inom elnätsföretagets kontrollansvar. Vidare begränsas konsumentens rätt till ersättning, i nu angivna fall, till ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet. Ersättningen kan därutöver i vissa fall jämkas. Konsumenternas skadeståndsanspråk preskriberas två år från det att skadan inträffade.
Ellagen ställer krav på att avtal med elnätsföretaget ska innehålla viss information till konsumenten.
Om elnätsföretaget erbjuder förskottsbetalning som en faktureringstjänst ska förskottsbetalningen grundas på den förväntade förbrukningen och inte omfatta alltför lång tid.
Ellagen ger konsumenten rätt att på elnätsföretagets webbplatser få information om sina rättigheter, hur konsumenterna ska gå till väga för att lämna klagomål, vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning samt var konsumenten kan få oberoende användarrådgivning. Konsumenten har även rätt att, efter begäran, få sådan information på annat sätt. På eller i samband med fakturor samt i reklam ska konsumenten också få sådan information som framgår ellagen.
Ellagen slår fast att elnätsföretag ska ha fastställda rutiner för hantering av klagomål från konsumenter.
Ellagen ger konsumenterna rätt att få lämplig information från elnätsföretaget i samband med att nya mätare installeras.
Fjärrvärmelagen och konsumenters rättigheter
Fjärrvärmelagen fungerar som en trygghet för dig som fjärrvärmekund. Lagen syftar främst till ökad öppenhet kring fjärrvärmebolagens verksamhet och prissättning.
Här är några av fördelarna med fjärrvärmelagen:
- Fjärrvärmeföretagen måste redovisa hur priset bestäms och var du kan hitta den informationen.
- Fjärrvärmekunderna har möjlighet att säga upp sina avtal om de inte accepterar de nya villkoren.
- Förändringar av avtalsvillkor måste aviseras 60 dagar innan de träder i kraft.
- Fjärrvärmekunderna har rätt till förhandling och medling.
Fjärrvärmelagen på Sveriges riksdags webbplats
Fjärrvärmeavtalets innehåll
Avtalet ska bland annat innehålla:
- Villkoren för leveransen såsom pris och hur detta pris har bestämts.
- Den tid som avtalet gäller.
- Vad som gäller vid förlängning av avtalet.
- Villkor för uppsägning.
- Vilka betalningssätt och faktureringsalternativ man har som kund.
- Om leverantören har rätt att göra en ensidig ändring av ett avtalsvillkor samt förutsättningarna för detta (det förutsätter att ovanstående punkter inte redan har reglerats i ett skriftligt avtal mellan parterna)
- Hur fjärrvärmeföretaget på sin webbplats, eller på annat sätt som konsumenten begär, tillhandahåller tydlig information om oberoende användarrådgivning där kunderna kan få råd om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder och jämförelseprofiler.
Läs mer:
Fjärrvärmeavtalets innehåll på Energimarknadsbyråns webbplats
Energi- och klimatrådgivning
Ångerrätt
När du tecknar ett avtal med oss via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt.
Om du vill ångra ditt avtal
Välj ett alternativ som passar dig
- Fyll i Konsumentverkets ångerblankett och skicka blanketten till kundcenter@veab.se.
- Kontakta oss via vårt kontaktformulär.
- Ringa oss på telefon 0470-70 33 33.
Visselblåsarfunktion
Växjö kommunkoncern har en visselblåsarfunktion där du kan anmäla misstankar om allvarliga oegentligheter som rör personer i ledande ställning i Växjö kommuns förvaltningar och bolag. (Växjö kommun, Växjö Energi AB (VEAB), Vidingehem, Växjöbostäder, Växjö Fastighetsförvaltning AB (Vöfab), Videum, SSAM samt Värends Räddningstjänst.
Läs igenom informationen om bland annat när och hur en anmälan görs, innan du gör din anmälan. Länk till tjänsten för att göra en anmälan hittar du längst ner på denna sida.
Varför har Växjö kommunkoncern en visselblåsarfunktion?
Syftet med visselblåsarfunktionen är att du som invånare eller medarbetare anonymt ska kunna anmäla förtroendevald, en chef i ledandeställning eller en nyckelperson som misstänks ha begått något allvarligt fel som inte kan hanteras öppet inom den egna organisationen.
Detta gäller för dig som medarbetare på Växjö kommuns förvaltningar och bolag (Växjö Energi AB (VEAB), Vidingehem, Växjöbostäder, Växjö Fastighetsförvaltning AB (Vöfab), Videum, SSAM och Värends Räddningstjänst),
När ska funktionen användas?
Funktionen ska användas om du misstänker allvarliga oegentligheter. Exempelvis muta, bedrägeri, stöld, jäv, olämplig bisyssla eller annan situation där någon får privat vinning eller fördel på grund av sin tjänsteställning. Det kan också handla om närstående som gynnas, lagbrott eller allvarliga avvikelse från interna riktlinje och regler i tjänsten.
Vem kan anmälas?
Personen som anmäls ska antingen vara förtroendevald, ha en ledande ställning eller vara en nyckelperson inom Växjö kommunkoncern, exempelvis vd, förvaltningsdirektör, person i ledningsgrupp eller person i nyckelposition som ansvarar för exempelvis stora inköp eller andra verksamhetskritiska funktioner.
När det gäller enhetschefer generellt ska frågan hanteras i första hand längre upp inom den egna organisationen.
När ska funktionen inte användas?
Funktionen är inte till för mer allmänna synpunkter på exempelvis ledarskap, arbetsmiljö eller verksamhetsplanering med mera. Den är inte heller lämplig för att rapportera känsliga HR-frågor som är kopplade till enstaka individer. Om det inte känns rätt att prata med din chef eller chefens chef kan du vända sig direkt till din HR-funktion eller någon facklig företrädare.
Generella synpunkter och klagomål på hur den kommunala verksamheten bedrivs hänvisas till e-tjänst Lämna synpunkter till kommunen.
Hur hanteras anmälningarna?
Anmälningarna går till ett externt företag som gör en bedömning och tar fram förslag till vidare hantering.
En del tips innehåller omständigheter som behöver utredas men som inte kvalificerar sig för extern utredning. Tipset skickas till då till utsedd representantgrupp på Växjö kommun för vidare hantering och eventuella åtgärder.
Anmälningar och tips som inte faller inom funktionens ram, alltså när det inte handlar om allvarliga oegentligheter utan snarare om synpunkter, skickas vidare till berörd förvaltning för kännedom.
Anmälan är en allmän handling
Alla inkomna anmälningar räknas som allmän handling och kan begäras ut. En sekretessprövning sker vid varje utlämning, men det finns sällan grund för att sekretessbelägga identiteten på namngivna personer eller de omständigheter som anmälan pekar på. Tänk på att anmälan inte bör innehålla känslig information om andra personer såsom politisk eller religiös tillhörighet, hälsa eller sexuell läggning.
Tipsen lämnas anonymt, men det är möjligt att ange kontaktuppgifter till den externa tipsmottagningsfunktionen om du vill bli kontaktad för att lämna ytterligare information. Du förblir dock anonym mot Växjö kommunkoncern. Notera att bifogade filer inte anonymiseras, till exempel. dokument med e-postkonversationer, bilder, skannade dokument, chatloggar och dylikt.