Anmäl flytt
Ska du flytta? Här kan du teckna eller säga upp avtal för el och fjärrvärme vid flytt och få svar på vanliga frågor om flytt.
Kom ihåg att teckna avtal med det elhandelsföretag du vill köpa el av. Om du inte aktivt tecknar ett elhandelsavtal kommer du automatiskt få ett anvisningsavtal med Bixia. Vår rekommendation är att du själv väljer ditt elavtal, det kommer du att spara pengar på.
Vanliga frågor
Jag flyttar snart ut, vad behöver jag göra?
Avsluta elnätsavtal
Du behöver anmäla till ditt elnätsbolag att du ska flytta och avsluta ditt elnätsavtal innan du flyttar ut. Bor du i Växjö stad anmäler du det till oss på Växjö Energi.
När vi registrerat din anmälan om utflytt kommer ett meddelande att skickas till din elleverantör och ditt elhandelsavtal kommer att avslutas samma datum. Vi vill ha din anmälan om uppsägning senast 10 dagar innan du flyttar.
Ska du flytta till en adress där du ska stå för elen igen så behöver du anmäla din nya adress till det elnätsbolag som äger nätet på din nya adress. Du kan anmäla flytt och säga upp avtal i din nuvarande bostad på vår hemsida.
Avsluta avtal för bredband
Har du bredband via Wexnet behöver du avsluta ditt abonnemang och dina tjänster på Mina sidor.Du kan också säga upp ditt abonnemang via vårt Kundcenter, som du når på 0470-70 33 33 alternativt kundcenter@wexnet.se. Observera att du måste kontakta din tjänsteleverantör för att säga upp din tjänst du tecknat hos dem. Är din nya bostad ansluten till Wexnet kan du enkelt flytta med tjänster och avtal till den nya adressen, du behöver då inte avsluta ditt abonnemang. Följ guide för att se hur du flyttar över avtal och tjänster till din nya adress
I Wexnets nätavtal har du alltid 3 månaders inledande bindningstid. Så snart bindningstiden är uppfylld kan du avsluta ditt abonnemang när så önskas.
Säg upp fjärrvärme
Har din bostad fjärrvärme behöver vi din anmälan om uppsägning senast 30 dagar innan du flyttar. Finns ingen ny ägare till bostaden gäller 3 månader.
Jag flyttar snart in, vad behöver jag göra?
Skaffa avtal för elnät och elhandel
För att du ska få el hem till din nya bostad behöver du ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal.
När du ska flytta behöver du anmäla det till ditt elnätsbolag. Om bostaden ligger i Växjö stad anmäler du det till oss på Växjö Energi. Anmäl flytt
Du kan teckna avtal med det elhandelsbolag som du vill köpa elen från när vi bekräftat din anmälan om flytt. Du får en bekräftelse via mejl. Om du inte aktivt tecknar ett elhandelsavtal kommer du automatiskt få ett anvisningsavtal med Bixia. Vår rekommendation är att du själv väljer ditt elavtal, det kommer du att spara pengar på.
Kom igång med bredband
Är din bostad ansluten till Wexnets fibernät behöver du aktivera ett nätavtal och beställa tjänster för bredband. Det gör du enklast när du flyttat in i din nya bostad. Följ vår kom igång-guide på wexnet.se.
Anmäl fjärrvärmeflytt
Flyttar du till ett hus med fjärrvärme behöver du flytta över föregående ägares avtal genom att fylla i flyttanmälan på vår hemsida.
Anmäl din flytt senast 10 dagar före tillträdesdagen för din nya bostad, så ser vi till att elen och värmen är igång när du flyttar in.
Vad är skillnaden mellan elnät och elhandel?
Din elkostnad består av två delar - elhandel och elnät. Det finns tydliga skillnader mellan dem och i många fall sköts de av helt olika leverantörer. Därför kan du också få två olika fakturor för detta. Så här fungerar det:
- Elhandel är helt enkelt elen du förbrukar när du tänder lampan där hemma. Du väljer fritt vilken leverantör du köper din el ifrån och det är till den du betalar din elhandelsavgift.
- Elnätet är ledningarna som transporterar elen ut till alla som behöver den. Du kan själv inte välja ditt elnätsföretag - det avgörs av var du bor. I Växjö stad är det vi på Växjö Energi som ansvarar för elnätet. För det betalar du en elnätsavgift som vi använder till att drifta, underhålla och förnya nätet. Vi har idag mer än 99,999 procents leveranssäkerhet - dessutom har vi beredskap dygnet runt. Det är du som kund som hjälper oss att hålla den nivån!