Alltid redo, dygnet runt

Utan fungerande elnät, fjärrvärme och fiber stannar samhället. Därför har både Växjö Energi och Wexnet medarbetare på plats året runt, dygnet runt för att övervaka driſten och se till att allt fungerar optimalt. Här får du träffa tre av dem – Roland, Robert och Dennis.

Roland Alfredsson, Drifttekniker Kraft och Värme, Växjö Energi

På Växjö Energi har driftteknikern Roland Alfredsson koll på det mesta som rör fjärrvärmen från Sandviksverket: nät, ledningar, ventilstationer, mätutrustning och kunder som ska anslutas.
– Vi övervakar fjärrvärmenätet från kontrollrummet och får information från andra inom organisationen. Vi analyserar data och fixar eventuella problem, förklarar han.
Var sjätte vecka har Roland beredskap och jobbar kvällar, nätter och helger.
– Vi arbetar alltid i par med olika kompetenser och ger den hjälp som behövs. Man höjer sig helt enkelt ett snäpp när det är dags.
På frågan om det brukar vara hektiskt svarar han:
– Det kan vara en del att göra, men vårt nät och våra system är generellt sett mycket pålitliga. Välfungerande interna rutiner är en framgångsfaktor, enligt Roland.
– Vi jobbar nära övriga affärsområden inom Växjö Energi och vi hjälper varandra när det behövs.
I samband med utbyggnaden av Växjö Energi fick Roland Alfredsson och kollegorna nyligen ett kontrollrum med utökade möjligheter till övervakning och kontroll.
– Nu har vi ännu bättre kapacitet att säkra fjärrvärmen i Växjö, vilket ger våra kunder ännu större trygghet.

Robert Dahlskog, El- och automationsingenjör, Växjö Energi

Elnätet är en annan viktig kugge i samhällsbygget. Här är Robert Dahlskog ansvarig för systemet som övervakar driften.
– Elnätet måste alltid funka, annars funkar inget idag. Ett avbrott märks väldigt tydligt och alla förutsätter att problemen går att åtgärda snabbt och smidigt.
Vid eventuella elavbrott har Växjö Energi fokus på kundinformation. Information om avbrott läggs ut på Växjö Energis hemsida samt avbrottskartan, och sms skickas till de som vill ha uppdateringar.
– Tack och lov inträffar inte så många oplanerade större strömavbrott. Vårt elnät är generellt sett mycket driftsäkert. Vanliga problem är tekniska fel, avgrävningar eller utrustningsslitage.
Om problem uppstår kvällar, nätter eller helger finns alltid personal på plats för att åtgärda felet.
– Jag skulle säga att beredskapen är god, säger Robert.
Efter utbyggnaden på Kvarnvägen i Växjö är förutsättningarna för att säkra driften av elnätet ännu bättre.
– Vårt nya kontrollrum gör det enklare att hitta fel och det ger kortare avbrottstider. Vi är väl utrustade för att möta framtiden.

Dennis Larsson, Kommunikationstekniker, Wexnet

På Wexnets övervakningsavdelning Network Operations Center (NOC) jobbar kommunikationstekniker Dennis Larsson. Via kontrollrummet övervakas bredbandsnätet dygnet runt.
– Vi har ett stabilt nät med hög driftsäkerhet. Men ibland händer det saker, och då ser vi till att åtgärda det snabbt. Vi vet att ett avbrott skapar både problem och frustration. Vi jobbar också förebyggande med löpande underhåll och förbättringar.
Nyligen har Växjö Energis lokaler, där även Wexnet huserar, renoverats och byggts ut. Det har gett Dennis och kollegorna ännu bättre förutsättningar att säkra en hög driftssäkerhet.
– Med mer plats kan vi ha fler övervakningssystem och funktioner. Vi ser direkt om vi tappar kontakt någonstans och vilka kunder som blir påverkade. Vi kan börja avhjälpa felet och informera de som drabbats med en gång. IT-säkerhet är en högprioriterad fråga med tanke på de ökande cyberattackerna mot samhället. Wexnets säkerhetsansvar omfattar fibernätet i samtliga fyra ägarkommuner, Alvesta, Tingsryd, Lessebo och Växjö.
– Vi fokuserar på att skydda våra kunder genom att förbättra vår egen säkerhet. Eftersom hoten ständigt utvecklas jobbar vi löpande med detta.

 

Mer om avbrott och drift